ویزیتور چه تفاوتی با بازاریاب دارد؟

اگر نگاهی به روزنامه بیاندازید آگهی های استخدامی با عنوان “به یک بازاریاب نیازمندیم” بر خواهید خورد.

شرکت هایی که به دنبال بازاریاب برای فروش محصولاتشان در فروشگاه ها و سوپرمارکت ها سطح شهر، می گردند. این شغل و این حرفه ویزیتوری نام دارد نه بازاریابی.

در این مطلب تفاوت بین بازاریاب و ویزیتور را برای شما توضیح خواهم داد.

ویزیتوری شغلی است که بسیاری از شرکت های آگهی دهنده به دنبال آن هستند. ویزیتور فردی است که با مراجعه به فروشگاه ها و مکان های خرده فروشی، سعی دارد با استفاده از توانمندی ها و مهارت هایش محصولات شرکت های تولیدی را به فروش برساند.

ویزیتوری شغلی حساس و بسیار مهم است. ویزیتور ها اگر بتوانند یک محصول را به خوبی معرفی کنند و آنرا در بازار به اصطلاح خودشان جابیاندازند می توانند تاثیر فوق العاده بر فروش و موفقیت سازمانشان داشته باشند.

اما بازاریاب و بازاریابی شغلی است که وظیفه کلان تری بر عهده دارد. اگر دوره رایگان آمیخته بازاریابی را دیده باشید به یاد دارید که ما آنجا به 4 اصل یا 4P در بازاریابی اشاره کردیم، وظایف یک بازاریاب همین 4 مورد است، یعنی باید در مورد محصول و ویژگی های آن و هم چنین نیازهای بازار تحقیق کند، باید نیازهای مشتریان را بشناسد، باید مکان های مناسب برای فروش محصول را شناسایی کند. باید به اصول قیمت گذاری آشنا باشد و بتواند بگونه ای قیمت گذاری کند تا بتوانند برای محصول جشنواره های تحفیف در نظر بگیرند. و همچنین بازاریاب باید بتواند طرح های ترویج و فروش محصول را نیز برنامه ریزی نماید. مبحث مهم تبلیغات نیز به گونه ای بر عهده تیم بازاریابی است.

پس بازاریاب حیطه وسیعی از فعالیت ها را برعهده دارد و حتی در سازمانها در افراد مختلف سازمان در تیم بازاریابی عضو هستند تا با همفکری و همراهی یکدیگر بهترین برنامه های پیشبرد محصول را تهیه کنند.

ویزیتور ها هم افرادی هستند که تحت نظارت تیم بازاریابی فروش مستقیم محصولات را پیش می برند. ویزیتورها باید افرادی آموزش دیده باشند تا بتوانند خیلی راحت تر، سریع و بیشتر محصولات را بفروشند. این موضوع هم برای یک ویزیتور مهم است، چرا که هر چه بیشتر بفروشد درآمد بیشتری خواهد داشت و هم برای سازمان مهم است چرا که محصول بیشتری را فروخته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *